SYUHADA …. mati syahid


20016_1125366510822265_5619144412061761654_n

1. Rasulullah SAW bersabda: “Para syuhada di lembah (tepi) sungai dekat pintu surga dalam bangunan berkubah berwarna hijau. Rezeki mereka datang dari surga setiap pagi dan petang”. (HR. Al Hakim dan Ahmad)

2. Rasulullah SAW bersabda: “Seorang yang mati syahid diberi enam perkara pada saat tetesan darah pertama mengalir dari tubuhnya: 1] semua dosanya diampuni (tertebus), 2] diperlihatkan tempatnya di syurga, 3] dikawinkan dengan bidadari, 4] diamankan dari kesusahan kedahsyatan yang besar (pada hari kiamat), 5] diselamatkan dari siksa kubur, 6] dan dihiasi dengan pakaian keimanan”. (HR. Bukhari)

3. Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang tewas membela Ad Dien-Nya (maka) matinya syahid”. (HR. Asysyihaab)

4. Rasulullah SAW bersabda: “Orang yang tewas melindungi keselamatan hartanya mati syahid dan yang membela (kehormatan) keluarganya mati syahid dan membela dirinya (kehormatan dan jiwanya) juga mati syahid”. (HR. Ahmad)

5. Rasulullah SAW bersabda: “Bagi Allah ada hamba-hamba yang dipelihara dari pembunuhan. Umur mereka diperpanjang dengan amalan kebaikan-kebaikan. Rezeki mereka ditingkatkan dan hidup mereka serba selamat. Nyawa (ruh) mereka direnggut dengan selamat di atas tempat tidurnya dan mereka diberi kedudukan sebagai syuhada”. (HR. Ath-Thabrani)

6. Rasulullah SAW bersabda: (Allah SWT berfirman:) “Barangsiapa yang mencari mati syahid dengan sungguh-sungguh, maka akan Aku berikan kepadanya meskipun dia mati di atas tempat tidurnya!”. (HR. Muslim)

7. Rasulullah SAW bersabda: “Seorang yang mati syahid dapat memberi syafaat bagi tujuh puluh anggota keluarganya”. (HR. Ahmad dan Abu Dawud)

8. Rasulullah SAW bersabda: “Apa yang dirasakan seorang syahid yang terbunuh adalah seperti yang dirasakan seorang dari cubitan (gigitan serangga)”. (Tirmidzi dan Ibnu Majah)

9. Rasulullah SAW bersabda: “Pahlawan syuhada adalah Hamzah bin Abdul Mutthalib dan orang yang menghadap penguasa yang zhalim dan kejam untuk menyuruhnya berlaku baik dan mencegahnya berbuat kejahatan lalu dia dibunuh oleh penguasa”. (HR. Al-Hakim).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s